Fettisdagen.

Satt här och krängde min andra halva av semlan micke köpte till mig igår.
Då började jag undra varför vi äter en viss bakelse en viss dag. Förutom att det är sjukt gott.
Så, som allting annat googlade jag.
Till att börja med heter det inte fettis dagen. Namnet fettisdagen är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen. Ordet är från 1594.
Fettisdagen är i kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk.
Dagen är därför rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars.
Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen.
Ja, men varför ska man äta en semla?
Eftersom dessa bullar bakades på vetemjöl (vit mjöl) kallade man dagen även för vita tisdag.
Enligt en muntligt tradition var semlor släta bullar som var bland det ända som fick ätas under fastan.
För att dryga ut denna måltid började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som idag anses vara det riktiga innehållet i Sverige.
I Norge och Danmark har man sylt istället för mandelmassa och ibland även vaniljkräm.
Mer fetdagar åt folket !

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0