Emetofobi.

Ja, jag har en fruktansvärd spyfobi. Jag tål inte se, höra, lukta eller själv spy. Ser jag någon som spyr på tv, ja då är jag illamående rästen av kvällen. Det kallas emetofobi, vi är ganska många som har denna fobin som aldrig tas på alvar!
Så vinterkräksjuke tiden är den värsta tiden på hela året för mig.. Jag dör. På riktigt altså.
Om jag fick välja när jag verkligen mådde illa om jag skulle spy eller skjuta mig själv hade jag bett om pickadollan. Utan tvekan. Så alla ni som är sjuk SNÄLLA håll er hemma!
• Noggrann handtvätt med tvål och vatten är A och O. Alltid efter toabesök och innan du hanterar mat.
• Städa toaletten noggrant. Klorin och andra starka medel tar kål på viruset. Om möjligt - undvik offentliga toaletter i vinterkräktider. I synnerhet de som är snuskiga och ostädade.
• Undvik sjuka personer i den mån det går. Om någon i familjen blir sjuk är det bra om denne kan få en egen toalett.
• Stanna hemma om du är sjuk. Du ska ha varit symtomfri i minst två dagar innan du går tillbaka till jobbet/skolan.
• Det finns inga vetenskapliga bevis för att vitpeppar eller alkohol som whisky eller konjak skulle skydda mot vinterkräksjuka.
Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0